Op bevel van de Duitsers kreeg de Gemeentelijke Technische Dienst (GTD) van burgemeester en wethouders vrijwel direct na het bombardement van 14 mei 1940 opdracht de stad puinvrij te maken. Een tijdelijke Opruimingsdienst had de beschikking over een nogal ongecoördineerd leger, bestaande uit ruim 30.000 werklozen, waarvan bijna de helft op 22 mei werd ontslagen. Het puinruimen werd vanaf eind mei door middel van een nieuwe afdeling Opruiming van de GTD beter opgezet met ploegendiensten in zes wijken. Belangrijkste doel was het vrij maken van de wegen. Behalve de werklozen werden ook de Bouwpolitie, slopersfirma’s en het leger ingeschakeld om zo snel mogelijk het verwoeste gebied op te ruimen. Daarbij zijn nogal wat historische gebouwen onnodig verloren gegaan. De Algemeen Gemachtigde voor de Wederopbouw, Ringers, wilde kosten en tijd besparen en besloot in juni tot een Rijksopruimingsdienst voor Rotterdam.
Al snel werd er een scheiding gemaakt tussen de resten met het oog op hergebruik van materialen. Voor het afvoeren van alle puin reden er in augustus zo’n 1400 vrachtwagens af en aan op een vastgesteld traject door de stad. Grof puin liet de directeur van de Gemeentelijke Technische Dienst ir. W.G. Witteveen direct storten, bijvoorbeeld in de Kralingse Plas. Ingrijpender was het dempen van historische grachten als Rotterdamse Schie, Blaak, Schiedamse Vest (gedeeltelijk), Kolk, Nieuwehaven, Schiekolk, Spuiwater en Hofpleinkolk waarvan het stadsbestuur soms achteraf in kennis werd gesteld. Het was duidelijk dat Witteveen bij deze dempingen rekening hield met nieuw aan te leggen verkeerswegen in het kader van zijn wederopbouwplan.
De Willemsspoorbrug in Rotterdam die tussen 1877 en 1994 de Nieuwe Maas overspande.
De Willemsspoorbrug is later vervangen door de Willemsspoortunnel.
Al sinds 1855 werd een spoorverbinding tussen Moerdijk en Rotterdam onderzocht. Na lang onderhandelen en vele tracéstudies werd op 28 april 1877 het spoorwegviaduct tussen station Rotterdam Delftsche Poort en de Nieuwe Maas en de Willemsspoorbrug geopend.
De brug telde 5 overspanningen op 9 meter boven Rotterdams Peil.
Na 100 jaar waren het spoorviaduct en de Willemsspoorbrug technisch aan vervanging toe.
Bovendien bepaalden de openingstijden van de in het verlengde van de Willemsspoorbrug gelegen hefbrug de gehele dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen en vormden bovendien een capaciteitsknelpunt. De bruggen zijn daarom vervangen door de viersporige Willemsspoortunnel, die op 15 september 1993 werd geopend.
In 1994 is de Willemsspoorbrug gesloopt en zijn de 900 ton zware brugdelen in een Spaanse hoogoven verdwenen.
Foto 8005
Hr. Ms. Soemba (hier afgemeerd aan de parkkade) was een Nederlandse flottieljevaartuig van de Floresklasse vernoemd naar het Indonesische eiland Soemba.
Het schip is gebouwd door scheepswerf en machinefabriek Wilton uit Rotterdam
Foto 800
Foto 801
Foto 802
Foto 803
Foto 806
Foto 807
Foto 811
Foto 809
Foto 812
Foto 813
Foto 815
Foto 814
Foto 810
Foto 808
Foto 804
Foto 815b Boezemstraat
Foto 815c Berkelselaan 1959
Foto 815d Bergweg richting Schieweg 1954
Foto 815e Bergwegziekenhuis 1952
Foto 815f Beukelsdijk 1952
Foto 814b Adamshofstraat 1954
Foto 814c Admiraliteitskade 1923
Foto 814d ‘s Gravenweg 1956
Foto 814e Adrianastraat 1948