www.Oud-Rotterdam.nl blad-29
wp51306df5.png
wp1f1276b7_0f.jpg
wp2189ba3f_0f.jpg
wpc0cc86ee_0f.jpg
wp859492ef_0f.jpg
wp270dd1f4_0f.jpg
wp6cf85a21_0f.jpg
wp67739efc_0f.jpg
wpeff52703_0f.jpg
wpf05dc227_0f.jpg
wpe121b975_0f.jpg
wp837a98ba_0f.jpg
wp05164124_0f.jpg
wp62ec7dd0_0f.jpg
wp4d2e0eb3_0f.jpg

Foto 704 de Visafslag

 

Na het uitdiepen van de Leuvehaven na 1609 konden ook de grote schepen de haven in.

Tot 1850 lag er aan de Wijnkoophaven de Leuvebrug tot aan die brug konden de grote schepen, waaronder de Oost-Indiëvaarders, aanmeren.

De kleine binnenschepen bevoorraadden de vele bedrijven aan de Leuvehaven.

De bouw van de Nieuwe Leuvebrug in 1849 maakte het onmogelijk om nog met grote schepen de Leuvehaven in te gaan. De monding van de Leuvehaven heeft een lange tijd gediend als ligplaats voor sleepboten.

Al snel was er een groot aantal brouwerijen. Waarvan de laatste pas aan het begin van de 20e eeuw verdween.

 

Bijna 3 eeuwen lang stond er aan de kop van de Leuvehaven oftewel de Blaak de zeevismarkt.

 

De markt was het centrum voor de vishandel in Rotterdam. Aan het eind van de 18de eeuw vestigde Johannes van Nelle met een klein winkeltje in koffie, thee en rookwaren aan de Schiedamsedijk en hij had een fabriek aan de Leuvehaven. Later was dit een heel bekend bedrijf, zelfs nu kan men nog in de winkels Van Nelle sigaretten en koffie kopen. In het begin van de vorige eeuw kwamen er veel kantoren van advocaten en notarissen. Een bekend bedrijf was Gerzon’s Modemagazijn, een toonaangevende winkel die van 1935 tot aan de jaren zestig aan de noordzijde van de vismarkt heeft gestaan. Bij het bombardement op Rotterdam in 1940 werd de bebouwing rond de Leuvehaven verwoest; het pand van Gerzon werd rond 1980 afgebroken.

Foto 703

Foto 705 Rijnhaven met het in 1899 gebouwde graanpakhuis de  èèrsteling  van het

Nederlandsche veem (later Pakhuismeesteren).

Foto 708 Oppertbrug over het Verlaat of Stokvischverlaat.

Foto 706

Foto 711

Foto 712

Foto 700

Foto 714

Foto 707 De ss Rotterdam

Op 13 september 1958 liet koningin Juliana de Rotterdam te water. Op 3 september 1959 vertrok het schip voor de maidentrip, met aan boord prinses Beatrix. Het schip was in de stijl van de jaren vijftig ingericht en zat vol met werk van Nederlandse kunstenaars.

Foto 709

Foto 710 Spaanse Kade

De Spaansekade is een straat in Rotterdam. Het was de oostelijke kade van de Oude Haven, en is in 1637 zo genoemd, omdat hier op 31 januari 1608 de Spaanse afgezant Markies Ambrosio Spinola op het Ouden Hoofd voet aan wal zette. Spinola was onderweg naar de Admiraliteit van de Maze voor onderhandelingen die het twaalfjarig bestand - ingaande 1609 - zouden inluiden en moest hier aan land omdat de havens waren dichtgevroren.

Foto 713 De Willemskade werd in 1847 aangelegd en heette oorspronkelijk Westerkade. Naar aanleiding van het bezoek van Willem III in 1851 werd de naam gewijzigd in Willemskade.

De Westerkade bestaat ook nog steeds, en ligt ten Westen van de Willemskade.

Foto 701 De twee brugdelen aan de oevers stammen uit 1878. Het middengedeelte is hier nog de oorspronkelijke draaibrug. Dit was echter een forse hindernis voor de scheepvaart. In de smalle doorvaart voeren meerdere schepen zich vast en in 1918 voer het Duitse schip 'Kanderfels' de complete draaibrug van de pijler. Dit laatste ongeval gaf de doorslag voor de in aanleg zijnde hefbrug ter vervanging van de draaibrug.

wp9bf715d1.png
wp3562143b.png
wp2665fb2e.png