www.Oud-Rotterdam.nl blad-59

wp9bf715d1.png
wp51306df5.png
wp3562143b.png
wp58f07bb4_0f.jpg
wp2339fe1d_0f.jpg
wpe6364499_0f.jpg
wp65bbcf20_0f.jpg
wp0a0678c5_0f.jpg
wp9848752e_0f.jpg
wp295e39df_0f.jpg
wpe71c2f17_0f.jpg
wp7f8a5144_0f.jpg
wp691406dc_0f.jpg
wpe5988d88_0f.jpg
wpaeb9bc43_0f.jpg
wp8195b8de_0f.jpg
wpdd000b2a_0f.jpg

Foto 1851 Passage nu de Hoogstraat

Foto 1852 Raambrug over de delftsevaart 1935 bij Westerwagenstraat

Foto 1853 Sleper de Smid Japan aan een booreiland 1988

Foto 1854 Veemarkt

Foto 1855 Fam. Hasenkamp.

Foto 1856 Erasmusbrug in aanbouw sept. 1996

Foto 1857 Delftsepoort 1905

Foto 1858 Hofplein 1938

Foto 1859 Eerste autobus op beursplein 1905. Lijn 1

Foto 1860 Kranteknipsel.

Foto 1861 Erasmusbrug 1996

Foto 1862 Ingang kantoor HAL 1990

Foto 1863 HAL op de Wilhelminakade 1990.

 

In 1891 werd het terrein aan de Wilhelminakade in gebruik genomen. In 1901 werd het kantoorgebouw op de kop van de Wilhelminapier gebouwd. Het kantoor was eerder gevestigd in de Yachtclub (het huidige Wereldmuseum) en in het Poortgebouw. Behalve de vrachtvaart zorgden vooral de landverhuizers naar Amerika voor veel omzet. Voor deze landverhuizers was zelfs een apart hotel, Urania, gebouwd, dat in 1972 is afgebroken. Imposante passagiersschepen als de Statendam en de Nieuw-Amsterdam kwamen tot in de jaren zestig tot in het centrum en gaven de Rotterdamse haven een ongekende dynamiek.

Foto 1864 Haringvliet 1935